383 i.Hr. * Al doilea Conciliu se intruneste la Vesali pentru a discuta punctele controversate din Vinaya (preceptele calugaresti). Apare prima schisma in Sangha, in care scoala Mahāsāṃghika (cei ce tin de Marea Sangha) se desparte de traditionalistii Sthaviravāda (Invatatura Batranilor). Mahāsāṃghika nu vroiau sa accepte Sutta si Vinaya ca autoritate finala a invataturilor lui Buddha. Aceasta scoala este de interes pentru cercetatori, deoarece se pare ca versiunea lor de Vinaya este mai veche decat cea a scolii Theravada. Se spune ca de aici a evoluat buddhismul Mahayana.
250 i.Hr. * Al treilea Conciliu este convocat de regele Aśoka la Pataliputra, India. Dispute asupra diverselor puncte ale doctrinei conduc la alte schisme, apar scolile Sarvāstivāda si Vibhajyavāda. La acest Conciliu, se recita Abidhamma Pitaka, impreuna cu mai multe sectiuni din Khuddaka Nikaya. Canonul Pali (Tripiṭaka) asa cum il avem astazi, este deja complet.
247 i.Hr. * Regele Aśoka isi trimite fiul, Mahendra, intr-o misiune de raspandire a buddhismului in Sri Lanka, unde il converteste pe regele Devanampiya Tissa.
240 i.Hr. * Mahendra intemeiaza Mahavīra, o mare manastire, in Anuradhapura, Sri Lanka. Comunitatea de Vibhajyavādini de aici devine cunoscuta drept Theravāda. Sanghamitta, sora lui Mahendra, vine in Sri Lanka cu o bucata din copacul Bodhi, si stabileste bhikkhuni-sangha (Sangha calugaritelor), in Sri Lanka.
100 i.Hr. * Foametea si schismele din Sri Lanka indica nevoia de a avea o inregistrare scrisa a Tripiṭaka, pentru a conserva religia buddhista. Regele Vattagamani convoaca un al patrulea Conciliu, in care 500 de recitatori si scribi din Mahavīra consemneaza in scris canonul Pali, pe frunze de palmier. Buddhismul Theravāda apare, mai intai, in Burma si Thailanda Centrala.
200 d.Hr. * Centrul universitar buddhist de la Nalanda este in floare; ramane un centru de studii buddhiste pentru mai mult de 1000 de ani, in care vin studenti din intreaga lume.
425 d.Hr. * Buddhaghoṣa aduna diversele comentarii singaleze (din Sri Lanka) asupra canonului – in special Maha Atthakatha (Marele Comentariu) pastrat la manastirea Mahavīra – si traduce aceasta compilatie in Pali. El compune si Visuddhimagga (Calea Puritatii), care devine un manual clasic al Sri Lankai despre invataturile lui Buddha.
Dhammapala compune comentarii asupra unor parti din Canon, lasate din vedere de Buddhaghoṣa (cum ar fi Udana, Itivuttaka, Theragatha si Therigatha), impreuna cu sub-comentarii extinse asupra lucrarilor lui Buddhaghoṣa.
1050 d.Hr. * Dupa invaziile din Sudul Indiei, comunitatile de calugari si calugarite din Anuradhapura se destrama.
1070 d.Hr. * Calugari din Pagan, Burma vin in Polonnaruwa, Sri Lanka, pentru a reinstaura linia Theravāda.
1164 d.Hr. * Polonnaruwa este distrusa de invazii. Sub indrumarea a doi calugari dintr-o ramura a sectei Mahavīra, din padure, Mahakassapa si Sariputta, regele Parakramabahu reuneste toti calugarii din Sri Lanka in secta Mahavīra.
1236 d.Hr. * In Sri Lanka sosesc bhikkusi din Kañcipuram, India, pentru a reinvia traditia Theravāda.
1279 d.Hr. * Ultima dovada scrisa a unei manastiri de maici Theravāda (in Burma).
1287 d.Hr. * Pagan este jefuita de invadatorii mongoli; declinul incepe;
sec. XIII * O linie de ordinatie forestiera vine din Sri Lanka in Burma si Thailanda. Theravāda se raspandeste in Laos. Apar primele manastiri thailandeze Theravāda in Cambogia, putin timp dupa ce thailandezii isi castiga independenta fata de khmeri.
1753 d.Hr. * Regele Kirti Sri Rajasinha aduce calugari din Thailanda pentru a reinstaura linia de ordinatie din Sri Lanka.
1777 d. Hr. * Regele Rama I, fondatorul dinastiei din Thailanda, obtine copii ale canonului din Sri Lanka si sponsorizeaza un Conciliu pentru a standardiza versiunea thailandeza a canonului, dupa care trimite copii la toate templele din tara.
1803 d.Hr. * Calugarii din Sri Lanka ordinati in Amarapura, Burma, gasesc ca Amarapura Nikaya completeaza Siam Nikaya din Sri Lanka, ce permitea doar brahmani din regiunile de nord, in jurul Kandy.
1828 d.Hr. * Printul thailandez Mongkut (devenit, mai tarziu, regele Rama al IV-lea), fondeaza secta Dhammayut.
1862 d. Hr. * Calugari din padure, in frunte cu Paññananda, merg in Burma pentru reordinatie, intorcandu-se in Sri Lanka dupa un an de zile, pentru a fonda Ramañña Nikaya. Apare prima traducere a Dhammapada intr-o limba occidentala (germana).
1868 d.Hr. * Se tine al cincilea Conciliu la Mandalay, Burma; Canonul Pali este inscriptionat pe 729 placi de marmura.
1873 d.Hr. * Calugarul Mohottivatte Gunananda ii invinge pe crestinii misionari intr-o dezbatere publica, reinflacarand mandria nationala fata de traditiile buddhiste din Sri Lanka.
1879 d.Hr. * Sir Edwin Arnold publica poemul epic Light of Asia (Lumina Asiei), stimuland interesul vesticilor pentru buddhism.
1880 d.Hr. * Helena Blavatsky si Henry Steel Olcott, fondatorii Societatii Theosofice, sosesc in Sri Lanka din SUA, adopta buddhismul si pornesc o campanie de restaurare a buddhismului in insula, incurajand stabilirea de scoli buddhiste.
1881 d.Hr. * In Anglia se fondeaza Pali Text Society, de catre Rhys Davids. O mare parte a Canonului Pali se publica in transliterare romana si, in urmatoarea suta de ani, in traducere engleza.
1891 d.Hr. * Laicul Anagarika Dharmapala din Sri Lanka fondeaza Maha Bodhi Society in India, incercand sa reintroduca buddhismul.
1899 d.Hr. * Primul calugar vestic ordinat in traditia Theravada (Gordon Douglas), in Burma.
1900 d.Hr. * Calugarii Ajahn Mun si Ajahn Sao reinvie traditia meditatiei in padure, in Thailanda.
1902 d.Hr. * Regele Rama al V-lea al Thailandei instituie un document Sangha ce marcheaza inceputul sectelor Mahanikaya si Dhammayut. Conducerea Sangha, care pana atunci era in mana unui oficial laic numit de rege, este predata calugarilor insisi.
1949 d.Hr. * Mahasi Sayadaw devine invatator principal la un centru de meditatie Vipassana sponsorizat de guvern in Rangoon, Burma.
1954 d.Hr. * Guvernul burmez sponsorizeaza al saselea Conciliu in Rangoon.
1956 d.Hr. * Anul Nasterii lui Buddha (Buddha Jayanti), comemorarea a 2500 de ani de la nasterea lui Buddha.
1958 d.Hr. * Calugarul Nyanaponika Thera deschide Buddhist Publication Society in Sri Lanka, pentru publicarea cartilor in limba engleza despre Theravada. Se fondeaza Miscarea Sarvodaya Shramadana in Sri Lanka pentru implicarea idealurilor buddhiste in problemele sociale presante. Doi germani sunt ordinati la Ambasada Regala Thailandeza din Londra, fiind primii care primesc ordinatia completa Theravada in Vest.
anii 1970 * Refugiatii din razboi din Vietnam, Cambogia si Laos se stabilesc in America de Nord, Australia si Europa, fondand multe comunitati buddhiste in Vest. Calugarul Taungpulu Sayadaw si Dr. Rina Sircar, din Burma, fondeaza Manastirea Taungpulu Kaba-Aye in California de Nord, SUA. Calugarul Ajahn Chah fondeaza Wat Pah Nanachat, o manastire forestiera in Thailanda pentru pregatirea calugarilor vestici. Se fondeaza Insight Meditation Center, un centru de meditatie laic, in Massachusetts, SUA. Calugarul Ajahn Chah calatoreste in Anglia pentru a fonda o comunitate de calugari la Hamsptead Vihara, care se muta, mai tarziu, la Sussex, cunoscuta azi ca Manastirea Forestiera Chithurst.
anii 1980 * Centrele de meditatie laice cresc in popularitate in America de Nord, Australia si Europa. Prima Manastire Forestiera Theravada din SUA (Bhavana Society) este fondata in West Virginia. Manastirea Buddhista Amaravati este fondata in Anglia de Calugarul Ajahn Sumedho.
anii 1990 * Continua expansiunea in Vest a Comunitatii Theravada: manastiri din traditiile forestiere thailandeze sunt deschise in California, SUA (Metta Forest Monastery, fondata de Ajaan Suwat; Manastirea Abhayagiri, fondata de Ajahn Amaro si Ajahn Pasanno). Devin disponibile online mai multe versiuni ale Canonului Pali.